“Výzvy, rizika a naděje“ duševního zdraví mladých lidí na konci školního roku
Mgr. et Bc. Radek Němec
Konec školního roku je pro mnoho mladých lidí obdobím, kdy se mísí úzkost s očekáváním. Nároky na školní výkony, převážně výsledky přijímacích zkoušek a tlak na to, aby to "někam dotáhli", mohou mít hluboký dopad na jejich duševní zdraví. V dnešní rychlé a výkonově orientované době je zásadní, abychom věnovali pozornost psychickému prospívání dospívajících a poskytovali jim případně potřebnou podporu.
Současná společnost, a převážně nejbližší okolí, jako jsou rodiče či širší rodina kladou velký důraz na úspěch a výkonnost, což se projevuje primárně v prostředí školy. Mladí lidé často cítí, že jejich hodnota je měřena podle známek a výsledků zkoušek. Tento tlak může být zvláště intenzivní na konci školního roku, kdy se blíží závěrečné zkoušky anebo jako je v současné době přijímací řízení, ať už na dlouholeté gymnázia, střední či vysoké školy. Zde sílí tlak ve velké intenzitě na jedince ze stran rodičů, kteří mnohdy nevědomě tento tlak vytváří. Záblesky úspěchu střídají stíny strachu a jsou tak všude přítomné.
Chronický stres způsobený akademickými nároky často vede k závažným psychickým problémům, jako jsou úzkost, deprese nebo syndrom vyhoření. Dospívající mohou pociťovat neustálou nervozitu, nespavost, ztrátu zájmu o své koníčky a problémy s koncentrací, v dalších případech se pak objevuje naprostá ztráta smyslu života. Pokud nejsou tyto problémy řešeny, zůstávají skryty a mohou mít následně dlouhodobé a velké dopady, které ovlivní jejich budoucnost. Často se tak setkáváme s tím, že mladí lidé se naučí spojovat svou hodnotu pouze s akademickými úspěchy, případně dalšími úspěchy spojené se školou či sportovními, uměleckými aktivitami, to může mít negativní dopady na jejich sebeúctu a sebedůvěru.
Pak jako dospělí, kteří trpěli chronickým stresem a úzkostí během školních let, mohou mít tendenci k problémům s duševním zdravím i v dospělosti. V extrémních případech může neřešený stres vést k závažným psychickým problémům, které ovlivní jejich pracovní život, osobní vztahy a celkovou kvalitu života. Rodiče často poskytují pro své děti bezbariérové prostředí, kdy jsou děti vystaveny relativně bezproblémovému životu, a často dosahují na vše co chtějí, to snižuje jejich frustrační toleranci, eliminuje radost a následné vystavení tlaku ke konci školního roku může ústit v abnormální tlak, který jedinec neunese.
Ačkoliv tlak na výkon může být drtivý, existuje naděje. Podporou a správnými intervencemi můžeme dospívajícím pomoci nejen překonat toto náročné období, ale také rozvinout jejich schopnosti zvládat stres a posílit jejich duševní zdraví pro budoucnost. Pamatujme, že jejich pohoda a štěstí jsou stejně důležité jako jejich akademické úspěchy. Naučit se zvládat stres a mít zdravé sebevědomí, také lépe čelit výzvám dospělého života, může být dosažením skutečného úspěchu, který jde ruku v ruce s osobním štěstím a spokojeností v budoucím životě.
Foto: Unsplash
Získejte pomoc nyníBUĎTE V OBRAZE
Informace, články a aktuality
Potřebujete pomoc?
Můžete nám poslat zprávu nebo nám zavolat každý den od 8 do 20 hodin. +420 770 143 385
Tato webová stránka používá cookies
Můžete buď všechny povolit níže tlačítkem „Souhlasím se všemi“, odmítnout nebo nastavit podrobně "Detailní nastavení". Výběr můžete také později změnit. Více informací o cookies v Zásadách používání cookies.